February 15, 2011

A glimpse of Jalan TAR



Saya selalu suka untuk 'bersightseeing'. Jadi, bila diajak untuk teman kakak saya beli tudung di Jalan TAR, sudah tentu saya tak menolak. Bukan nak beli barang sangat pun, tapi saja nak lihat keadaan di sana sebab dah lama sangat tak ke Jalan TAR, tambahan pula sekarang tengah cuti seminggu. Perfect timing, tak perlu pening dulu fikir pasal kelas dan klinik.

Ok, jadi berikut adalah beberapa perkara yang saya sempat perhatikan di Jalan TAR tempoh hari.


Aurat
Sedihnya bila bercakap tentang aurat. Terlalu ramai orang di KL ni yang belum faham mengenai konsep aurat yang sebenarnya (since saya hanya memerhatikan di kawasan KL, harap-harapnya tempat lain lebih ok). Ada yang bertudung, tapi lengannya tak bertutup. Ada yang lengan bertutup, tapi baju dan seluarnya terlalu ketat dan menampakkan bentuk badan pulak. Dan ada yang langsung tak betudung. Saya teringat di kala saya sibuk memeliti kedai-kedai di situ, saya terdengar satu suara yang mengalih perhatian saya.

Ya, di kala sekumpulan gadis sedang berjalan melewati beberapa lelaki, terdengar suara nakal lelaki menegur/mengurat si perempuan. Tapi bukan semua gadis yang ditegur, tapi ia spesifik ditujukan kepada seorang saja. Seorang gadis yang tak bertudung dan berpakaian ketat.

Subhanallah, melihat keadaan tersebut, terus saya teringat ayat ini:


Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
Al-Ahzab:59


Allahu Akbar, how accurate can this ayat be? Betapa Allah telah mengingatkan kita sejak beribu tahun yang lampau akan kejadian-kejadian seperti ini.. but yet, how do we respond? Insiden tersebut betul-betul membuka mata saya. Doa saya, moga terbit perasaan tak selesa dalam diri gadis tersebut selepas ditegur macam tu oleh lelaki-lelaki gatal tempoh hari dan mula menutup aurat. Mudah-mudahan.. ameen



Tahap kebersihan
Hm bukan niat nak memperlekeh negara sendiri, tapi hakikatnya tahap kebersihan di negara kita atau lebih spesifik di Jalan TAR sangat lah tak memuaskan. Pada saya, sebagai tempat tarikan pelancong kerana berada di tengah-tengah Kuala Lumpur, kebersihan adalah perkara yang harus diutamakan. Saya fikir, kalau semua Muslims di kawasan itu sedar bahawa kebersihan adalah perkara yang sangat dianjurkan dalam Islam.. pasti tahap kebersihannya akan bertambah baik. Dan bagi yang bukan Muslim kalau dapat 'diinstill' nilai moral yang tinggi, tak mustahil kedai dan persekitaran mereka juga lebih bersih dan akan bertambah-tambahlah pengunjung ke Jalan TAR.. dan yang paling penting bagi seorang Muslim, kalau niatkan kebersihan untuk mendapat redha Allah, bukankah akan diganjari pahala juga? And what more does a Muslim want besides blessings and rewards from the Almighty God, Allah subhanahu wataala? :)



OSKA.. a meaningful acronym indeed :)

Azan Asar
Ada satu perkara yang pelik bila anda berada di area Masjid India dan Jalan TAR ni, sebab waktu solatnya adalah sangat berbeza dengan waktu solat yang sebenarnya, and with that, I mean waktu solat di Kuala Lumpur. Terkejut saya pada petang tu tiba-tiba terdengar azan berkumandang. Awalnya saya ingatkan dah masuk waktu Maghrib memandangkan keadaan langit yang gelap, tapi jam saya pada ketika itu baru menunjukkan ke angka 5.30 petang! Kata kakak saya, mereka bersolat ikut waktu di India. Haa.. cemane pulak tu? Pelik, whilst the masjid itself is located in KL..



Barang jualan
Lagi satu pasal kedai-kedai di Jalan TAR ni kan, (almost) everybody sell the same thing! Yup, you heard me, almost everybody!. And what differs one shop from another is that, whether the sellers are diligent enough to stand up from their benches and approach the customers.. which only very few of them did that. It would be nicer to see if there were some efforts being made to attract the customers like decorating the shops for example or a bit of effort to design your stuff to be a little different from the others, or just sell things that others dont sell. InshaAllah many will see the efforts and start to show some interest to the shops. And okayyy, why am I writing this? Well it's not like this post is going to be read by the sellers pulak kan. But who knows.. and if there's any, its just my thought and ideas on how to make your business more successful, no other intentions :D



Stuck in the rain. Definitely was a journey.. fuhh~


Jadi begitulah pengalaman saya di Jalan TAR. Hari yang memenatkan tapi sangat berbaloi dengan pengalaman dan lessons to learn. Tak perlu pergi jauh, ke kawasan Masjid Jamek dan Jalan TAR pun dah cukup untuk kita melihat karakter pelbagai jenis manusia dan jadikan semuanya sebagai pengajaran dan bukti kebesaran kuasa Allah. Till next time! ^^


Oleh itu, bukankah ada baiknya mereka mengembara di muka bumi supaya - dengan melihat kesan-kesan yang tersebut - mereka menjadi orang-orang yang ada hati yang dengannya mereka dapat memahami, atau ada telinga yang dengannya mereka dapat mendengar? (Tetapi kalaulah mereka mengembara pun tidak juga berguna) kerana keadaan yang sebenarnya bukanlah mata kepala yang buta, tetapi yang buta itu ialah mata hati yang ada di dalam dada. Al-Hajj:46





IZ: There is this lump, located at my neck, has been there for about 2 weeks and its tender. Esok nak pergi check, doakan saya tau..



1 comments:

Katak Hijau said...

izyan.. yg awk tya pasal bijoux cupcake tu kan? dekat klcc pon ader.. sorry for late reply...

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers