• Korea Selatan: Pandangan Sisi Dari Seorang Muslimah

    Written by Izyan Zainuddin  December 14, 2010   Comments »

    Syukur alhamdulillah, 4 hingga 11 Disember yang lalu, saya dan keluarga berpeluang untuk melancong ke Korea Selatan. Pengalamannnya, memang tiada tandingan. Walaubagaimanapun, benarlah kata pepatah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri.

  • Moist Banana cake

    Written by Izyan Zainuddin  May 26, 2011   Comments »

    Terbaru, saya sempat buat moist banana cake yang saya rasakan adalah satu kejayaan sebab dulu pernah juga saya buat kek pisang , tapi bila dah masak jadi macam bingka pulak :(Anyways, resepi ini sangat mudah. Kalau tak ada mixer, guna saja spatula untuk mengacau. Dan kalau tak ada oven, guna saja pengukus...

  • A Glimpse of Jalan TAR

    Written by Izyan Zainuddin  February 15, 2011   Comments »

    Saya selalu suka untuk 'bersightseeing'. Jadi, bila diajak untuk teman kakak saya beli tudung di Jalan TAR, sudah tentu saya tak menolak. Bukan nak beli barang sangat pun, tapi saja nak lihat keadaan di sana sebab dah lama sangat tak ke Jalan TAR, tambahan pula sekarang tengah cuti seminggu. Perfect timing, tak perlu pening dulu fikir pasal kelas dan klinik....

  • Kita Masih Belum Faham

    Written by Izyan Zainuddin  May 28, 2010   Comments »

    Kemenangan Rima Fakih dalam Miss USA baru-baru ini telah mencetuskan kontroversi. Rima, seorang Arab-American telah dinobatan sebagai pemenang dalam pertandingan ratu cantik dan memewaskan puluhan yang lain. Tapi, kenapa kemenangan Rima mencetuskan kontroversi ya?

July 31, 2012

Coffee or Tea?


Coffee on white Free Photo


I used to never like coffee. In fact, I hated it. Whenever I went to a restaurant or got into a plane and they asked

"Coffee or tea, miss?"

It was always tea. Always. I even wondered how can everybody like coffee so much? The taste is  bitter and the colour is also well, not very pleasing considering that it will leave stain on your teeth.. no, that is a weak argument. Tea also leaves stain, dont they? But I guess you get my point 

There was a time, as I was studying in my school's study room a few years back, I saw one of my friends making coffee in the middle of the night (it was a boarding school, that's why we studied until midnight). Although I was soo sleepy that night and wanted to sleep but I had a lot to cover. So I went to this friend of mine and asked her whether I can have a packet of her coffee and being a kind-hearted person she was, she passed one, with a smile.

I went downstairs, headed to the 'water cooler' machine and made my first cup of hot coffee. So that was it. First time in history! I could not even believe it my self. I took the courage to drink coffee. Yay me! And believe it or not, that was the first time I know that coffee can actually stimulate your brain and help you gain focus. I did not feel sleepy at all after that and can continue studying. Yes, it still taste bitter, but somehow, I could adapt to that taste. And today, you name it- cappucino, latte, espresso, frappucino- coffee is no longer alien to me :)

So, why am I telling you this story? Who cares when was the first time I drink coffee, right? Isn't this just a waste of your time? Wait. Let us go through this together :)

Don't you think that our life is always a matter of choosing between coffee and tea? What I mean is, in this life, we are always presented with choices- one which looks pleasing to our eyes, and one, the opposite. Oftenly the decision we make is always because of what our eyes perceive is cool- having great looks is cool, having amazing car and house is cool, hanging out with friends of opposite gender is cool. It is sad that our perspective of life is so narrow that we allow others, especially our circle of friends and the media, to make us agree with them although we ourselves know how the reality is.

As Allah said in the Quran,

And did We not show him the two highroads (of good and evil)? 
(Al-Balad: 10)

So yes, choices and decisions of choosing what's good and what's bad are the nature of life

Sometimes, our mind is blurred from seeing things that are supposed to be good because things like I said, from the influence of media itself and most importantly, from our own nafs. Take these examples:

1) You know performing ibadah will increase your reward for the Hereafter but your nafs tells you that you shouldn't be doing much, you think your body needs a rest and you feel like at least your ibadah is better than some people who don't pray at all. Hmmph...

2) You know watching too much tv is a waste of your time, but you are still doing it because there's this show that you've been following and you dont want to miss that although you have another important task to be done.

3) You know studying will help you to improve your grades but your nafs is telling you there are still plenty of time before the exams! "Rilekslah oii", your heart whispers.

Those are only a few examples. But I'm sure you can come up with more. We already knew that if we choose a path that is harder ( extra ibadah, cut down entertainment, avoid procrastination) will give us tremendous benefits, but how many of us are actually taking that path? But rather we are pleased with the easier road and being in the state of 'chillax' everytime..

This is where the analogy of coffee comes in. Coffee may taste bitter, but later on, you can count on it to stimulate  your brain in the early mornings and help you to achieve more in your work (by the will of Allah, of course), but plain tea- although it comes with sweet taste and scent, won't be able to do it.

Choosing a path to please Allah might need a lot of self-discipline and consistency, whether you want to do da'wah or just to become a better person. But this is the jihad of the nafs. And one who choose this path should feel proud that he's given the honor to worship and be the servant of his Creator. I remember hearing a lecture from the inspiring sister Yasmin Mogahed. It goes like this,

'When a person is being given a chance to do something for someone who is much respected to him or whom he admires (a rockstar for example), he always like to do it- even to tie that person's shoelace, he will boast about it, take his picture with that rockstar and tell everyone about it. He thinks he is honored. Now this is the King of the Universe we are talking about, the One who give us sustenance, shouldn't we feel more than honored to serve Him?'

It struck me deeply when I first heard it. May all of us take the chance of our health and time to serve our King and to be able to give our best in becoming His servant. Allahumma ameen!

 I pray that in this blessed month of Ramadhan, the month where the shaytans are all chained, will give us the opportunity to train our nafs, increase our taqwa, and for Allah to guide us in every decision that we are about to make, and to not ever leave us even in the blink of eyes. The path to Allah may seem hard, and not so glamorous but we have to be certain that what's waiting in the Akhirah is totally worth it, or to be accurate, beyond worth it. May the path that we choose, will make you and me see each other again. And I hope that will be at a place called Jannatul Firdaus. Ameen.

O You who believe! Shall I guide you to a commerce that will save you from a painful torment.That you believe in Allah and His Messenger (Muhammad sallallahu alaihi wasallam), and that you strive hard and fight in the Cause of Allah with your wealth and your lives, that will be better for you, if you but know! (If you do so) He will forgive you your sins, and admit you into Gardens under which rivers flow, and pleasant dwelling in Gardens of 'Adn - Eternity ['Adn (Edn) Paradise], that is indeed the great success (As-Saff: 10-12)

IZ: I hope that whoever is reading this does not think that I'm promoting coffee brands nor coffee shops here, or provoking you to stop drinking tea LOL. I have nothing against tea for your info. But as for these days, I'm #TeamCoffee :p 

Read More

July 10, 2012

Perihal hati



Perihal hati itu bagi saya, sangat unik dan istimewa. Bila kita mula suka kepada seseorang, kita akan kata kita sudah jatuh hati kepada orang tersebut. Bila kita melihat kezaliman depan mata, kita akan mula menyimpan perasaan benci dan katakan orang tersebut tak ada hati dan perasaan. Kita juga akan katakan tak sampai hati sebagai kata lain untuk menunjukkan perasaan kasihan. Unik bukan. Seolah-olah hati itulah yang menyimpan segala jenis emosi dalam diri kita- benci, sayang, rindu, marah, kepuasan- hati kita seumpama bertindak sebagai karung yang menyimpan isi nya kemas-kemas. Dan bila tiba waktunya karung itu juga akan penuh, mungkin juga akan terkoyak dan dihamburkan juga isinya akhirnya. Begitulah juga hati.

Saya jelas ramai yang suka bila bercakap soal hati. Terutama bab jatuh hati tu ;) Tapi maaf, post ini mungkin tak dapat menjelaskan perkara tersebut.. Post ini, inshaAllahu taala akan membincangkan isu yang lebih kritikal daripada itu.

Pernah dengar IMAN?

Ya, iman. Ketahuilah antara semua perkara/perasaan yang hati ini mampu simpan, iman lah ketuanya. Andai kita mahu hati yang tenang, kuat dan tabah, perhatikanlah paras iman dalam hati kita. Selalu kita dengar orang mengeluh hatinya kosong. Hatinya kering. Dan dia tercari-cari apa sebenarnya yang hatinya benar-benar mahukan.

Saya teringat kisah yang saya baca tempoh hari dalam buku 'Searching For A Job', ditulis oleh Dr Muhammad Abdul Rahman Al-Arifi yang dapat saya terjemahkan kepada lebih kurang begini.

Seorang lelaki datang mengadu kepada Shaykh dan katanya hatinya seolah-olah kosong dan hidupnya tiada erti. Lalu Shaykh itu pun bertanya kepada lelaki tersebut.

"Apabila kamu ingin menyenangkan mata kamu, apa yang kamu lakukan?"

"Saya akan ke pantai dan menikmati pemandangan indah"

"Jika kamu ingin menyenangkan telinga kamu, apa yang kamu lakukan?"

"Saya akan mendengar muzik yang saya sukai"

"Jika kamu ingin menyenangkan fikiran kamu, apakah yang kamu lakukan?"

"Saya akan keluar ke pusat membeli-belah dan menonton wayang."

Begitulah jawapan lelaki tersebut. Lalu Shaykh itu pun bertanya lagi.

"Sekarang, jika kamu ingin menyenangkan telinga kamu, bolehkah kamu ke pantai dan menikmati pemandangan indah?"

Lelaki itu diam dan lantas menjawab,

"Sudah tentu tidak. Ia tidak berkaitan dan tidak masuk akal."

"Dan jika kamu ingin menyenangkan telinga kamu, bolehkah kamu keluar membeli-belah?"

Lelaki itu pun menjawab tidak untuk soalan tersebut. Shaykh itu langsung menyambung.

"Lalu, bagaimana kamu ingin mendapat hati yang tenang jika pintu/laluan untuk sampai ke hati kamu semuanya dari arah yang salah dan tidak masuk akal?"


Saya langsung terfikir. Barangkali kita terlupa bahawa telinga, mata dan anggota badan yang lain semuanya adalah pintu untuk sampai ke hati kita. Maka bila hati kita mahukan sesuatu, sepatutnya kita masuki hati itu melalui pintu yang sebenarnya.

Entah siapa yang mengajarkan, bila hati kita tak keruan, kita haruslah keluar ke panggung-panggung wayang dan keluar membeli-belah. Mungkin juga perlu berkaraoke dan hadiri konsert-konsert artis yang diminati. Namun persoalannya, benarkah itu akan memberi ketenangan? Dan kalaupun kita berasa seronok dan dapat melupakan masalah kita ketika di tempat tersebut, adakah kita kan masih berasa tenang keesokan harinya?

Antara sebab mengapa saya menulis tentang ini adalah kerana saya melihat ramai yang belum jelas dari mana datangnya sumber ketenangan. Lalu mereka cuba memasuki hati mereka melalui pelbagai pintu, dari pelbagai arah tanpa mengetahui apa yang di'feed' kan kepada hati mereka hanya tambah melemahkan lagi hati yang sedia 'fragile' itu..

Dalam Al-Quran, Allah berfirman

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd :28)

Maka di sini saya saya sediakan beberapa point untuk bagaimana mengingati Allah dan secara langsung untuk meningkatkan keimanan dan ketenangan hati kita, biidznillah.

1)Zikir pagi dan petang
Selepas solat subuh, jangan terus tidur my dearests. Waktu pagi itu sangat penuh dengan keberkatan. Apa salahnya luangkan 15 minit lagi untuk amalkan zikir daripada sunnah Rasulullah saw. Sedar tak sedar, lepas dah berzikir anda pun tak lagi mengantuk dan boleh sambung kerja lain seperti study, jogging, kemas rumah dan sebagainya. Kalau berkesempatan ke Pustaka Mukmin di Masjid Jamek atau mana-mana kedai buku, carilah buku kecil bertajuk Hisnul Muslim/ Perisai Muslim. Dalam buku  tersebut ada disertakan zikir yang diamalkan Rasulullah saw pada waktu pagi dan petang dan doa-doa yang lain. Kalau tak ada dijual, mungkin boleh maklumkan kepada saya dan inshaAllah akan saya belikan. Kalau tak ada duit nak beli pun boleh beritahu saya. InshaAllah saya boleh beri kepada anda secara percuma :)

Dan sebutlah serta ingatlah akan Tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahnya), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang dan janganlah engkau menjadi dari orang-orang yang lalai. (Al-A'raaf: 205)

2)Moment of solitude
Ketika hati saya tak keruan, selalu saya pastikan saya mempunyai MoS ini untuk 'reshuffle' semula prioriti dan tujuan hidup saya. Pada waktu inilah hati kita benar-benar bersuara, tanpa hiruk-pikuk pusat membeli belah ataupun laungan muzik yang kuat- dan pada waktu inilah kita boleh betul-betul mendengar apa yang hati kita mahukan.. Apa yang saya maksudkan dengan MoS ialah keperluan untuk mengasingkan diri kita daripada orang ramai untuk beberapa ketika. Lawatilah taman-taman rekreasi sambil melihat langit, pokok-pokok rendang dan disapa angin sepoi-sepoi bahasa, atau paling mudah boleh dilakukan di bilik anda sendiri- sambil merenung kipas siling yang berpusing itu, berinteraksilah dengan hati anda, tanya, apakah yang hati anda mahukan? Dan saya yakin jawapannya tidak lari daripada mahu mencari Tuhan, sumber ketenangan itu sendiri..

3)Solat malam
Dan yang paling penting, mintalah kepada Allah sendiri untuk hati yang tenang. Sebagai seorang Muslim, yakinilah bahawa segalanya tak akan dapat tercapai tanpa berdoa kepada Allah. Lalu bangunlah dan mintalah kepadaNya di 1/3 malam terakhir dan ikutilah dengan membaca ayat-ayat cintaNya kepada kita. Ketahuilah bahawa Allah akan turun ke syurga yang paling rendah untuk mendengar rintihan kita pada sepertiga malam yang terakhir itu. Bukankah ia satu kerugian yang besar jika kita terus lena sedangkan Allah sedang menunggu untuk memperkenankan doa kita?

My dear brothers and sisters, biarkan hati anda bersuara untuk kembali ke fitrahnya, untuk mencari Tuhannya. Berhentilah menafikan apa sebenarnya yang hati anda mahukan. Carilah jalan keluar. Apa yang saya tulis hanyalah cadangan dan alhamdulillah ia sangat berkesan kepada saya. Hati saya milik saya, hati anda milik anda. Jadi terpulanglah kepada anda bagaimana mahu mengawalnya dan memandunya ke arah yang dituju.

Dalam satu hadith Qudsi disebutkan,

"Aku dalam sangkaan hamba-Ku, dan Aku akan selalu bersamanya ketika ia mengingat-Ku. Kemudian apabila ia ingat Aku dalam dirinya, Aku pun mengingatnya dalam diri-Ku, dan jika ia ingat kepada-Ku dalam satu kaum, maka Aku akan mengingatnya dalam kaum yang lebih banyak dari pada kaum itu. Jika ia mendekat kepada-Ku sejengkal, Aku akan mendekatinya sehasta. Jika ia mendekati-Ku satu hasta, Aku akan mendekatinya sedepa. Dan jika ia datang kepada-Ku dengan berjalan kaki, aku akan datang kepadanya dengan lari-lari kecil." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

SubhanAllah. Hebatnya kasih sayang Allah. Saya doakan Allah sentiasa akan tunjukkan jalan kepada siapa yang sedang mencariNya. I've searched for Him and I've found Him alhamdulillah. And soon, you will too. I totally believe that. InshaAllah :)

IZ: Dan untuk saya lebih mengenali hati saya ini, inshaAllah hujung minggu ni saya akan menyertai Heart Therapy course yang disampaikan oleh Shaykh Yahya Adel Ibrahim daripada Al-Kauthar Institute. Info selanjutnya di sini. Tak sabar nak pergi. Siapa yang berkesempatan, ayuhlah! :)

Read More

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts