May 26, 2011

Moist banana cake

Bismillah.
Sejujurnya, saya tak tau apa yang menyerang diri saya lewat kebelakangan ini sebab saya rasa macam.. I'm addicted to baking! Of all kinds of addictions, I'm actually stuck to this one, which is a good thing I suppose.

Terbaru, saya sempat buat moist banana cake yang saya rasakan adalah satu kejayaan sebab dulu pernah juga saya buat kek pisang , tapi bila dah masak jadi macam bingka pulak :(Anyways, resepi ini sangat mudah. Kalau tak ada mixer, guna saja spatula untuk mengacau. Dan kalau tak ada oven, guna saja pengukus.

Moist banana cake sprinkled with powdered sugar

Kalau diperhatikan, warna kek ini macam agak gelap kalau dibandingkan dengan kek pisang yang biasa. Sebab bahan yang digunakan kita masak atas periuk dulu sebelum disatukan dengan tepung dan telur. Dan bila masuk oven, saya letakkan container yang berisi air di bahagian/tingkat bawah adunan kek yang dibakar (bukan dalam resepi asal) dan hasilnya, voila! A MOIST banana cake, walaupun pada mulanya saya tak yakin kek yang dibakar boleh jadi moist macam kek yang dikukus but alhamdulillah it turned out so well :)

Saya rasa mungkin saya akan lebih serius mendalami ilmu masakan pada waktu cuti ni sebab rasa seronok dan puas pulak bila hasilnya menjadi dan lebih seronok bila dapat dihidangkan untuk family tersayang. Tapi tak adalah serius mana pun, sebab inshaAllah bulan Jun nanti saya akan mula bekerja, jadi sebelum bermulanya hari-hari yang sibuk, saya kira ada baiknya saya isi waktu cuti yang ada ni dengan sesuatu yang saya betul-betul minat.

Well to those of you who feel like baking this cake, I actually got this recipe from here, only that I cut the sugar amount to 3/4 cup instead of 1 cup (I think it's sweet enough) and like I said before, put a container of water on the lower rack of the oven to make it even moist. This is definitely a-must-try cake to those who don't fancy doing tedious job with the cream etc, because this cake is so simple yet so good in its own.

Till then, happy baking! ^^

IZ: Still searching for the best menu to be served to my long-lost friend who will be coming over this weekend..

0 comments:

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers