May 8, 2011

Pilihan dan keputusan di tangan kita

Bismillah

Hidup ini tak pernah sunyi daripada membuat keputusan. Setiap hari, kita dihidangkan dengan bermacam-macam pilihan dan terpulang kepada diri sendiri untuk membuat keputusan yang kita fikir terbaik untuk diri kita.


Cuma dalam erti kehidupan sebagai seorang muslim, kita seharusnya bijak membuat keputusan yang hasilnya adalah selari dengan tuntutan Islam. Sebagai contoh, kita mungkin pernah duduk di depan almari selama berjam-jam untuk memilih baju apa yang sesuai dipakai pada hari tersebut. Atau mungkin, kita boleh berdiri lama di depan kaunter makanan segera kerana keliru dan rasa nak cuba pelbagai makanan yang ada. Dan mungkin juga kita lambat berkahwin kerana harus memilih dengan teliti nak pilih siapa sebagai teman hidup.


Kesimpulannya, terlalu banyak keputusan yang harus dibuat; dari kita kecil sehinggalah pada suatu ketika otak kita tak dapat berfungsi lagi.


Mungkin ada yang berpendapat contoh di atas tak ada kena mengena dengan Islam. Tapi cuba kita berfikir sejenak. Pilihan baju yang dipilih, adakah ia mengikut garis panduan yang ditetapkan Islam? Katakan kita ingin melangkah ke interview dan ingin kelihatan 'smart', jadi haruskah tudung dilayangkan dan baju ketat yang dipilih? . Dan bagaimana tentang makanan yang dipilih, adakah ia anda yakin halal dan tidak memudaratkan..dan teman hidup, adakah si dia mempunyai ciri bukan saja sebagai suami/ isteri anda, tapi bapa/ibu yang mithali kepada anak-anak anda. Atau pilihan anda hanya terjurus kepada betapa kacak/ cantiknya si dia? Oh alangkah ruginya andai begitu banyak masa yang terbuang hanya untuk kita membuat keputusan tapi akhirnya bukanlah redha Allah yang kita perolehi


Dalam Al-Quran, Allah berfirman:


Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan, (jalan kebaikan untuk dijalaninya, dan jalan kejahatan untuk dijauhi)? (Al-Balad: 10)



Jadi di sini, Allah mengajak kita untuk membuat keputusan dengan memberi dua saja pilihan. Mudah bukan, sebab hanya ada dua pilihan, kalau bukan yang ini, kita perlu pilih yang satu lagi, kalau bukan yang satu lagi, tentu keputusannya yang tadi. Dalam Al-Quran Allah berfirman lagi:



Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa; -
Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),
Dan sesungguhnya rugilah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
(As-syams: 8-10)





Dalam ayat di atas, Allah sudah memberitahu kita keputusan apa yang harus kita pilih andai diberi pilihan. Maka mengapa begitu sukar untuk kita membuat keputusan yang diredhaiNya. Mengapa kita selalu tunduk dengan pilihan yang membuatkan kita semakin lupa, lalai dan jauh daripada Dia? Tidakkah kita mahu menjadi golongan yang beruntung?



Jadi ingin saya ingatkan diri saya dahulu supaya sentiasa menggunakan akal yang dikurniakan Allah ini untuk membuat keputusan yang terbaik, yang sentiasa menjadikan agama sebagai perkara terpenting sebelum membuat sesuatu keputusan. Andai ada sesiapa saja yang mengajak kita kepada sesuatu yang dirasakan tidak begitu bertepatan dengan syariat Islam, maka buatlah keputusan yang TEPAT dengan mengelakkan daripada melakukan perbuatan tersebut. Remember, if you are here in this life to please the Creator, all the creations will love you, BUT if you are in this world just to please the creations, neither the Creator nor the creations will love you.


May all of us benefited from this. Allahu'alam







0 comments:

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers