January 3, 2010

Future pearls.. or not?


pserta idola kecil 2


Hari ini saya diberitahu adalah episod akhir program idola kecil. Sebenarnya saya tak mengikuti pun program ini. Cuma tahu namanya dan ia adalah program nyanyian yang pesertanya adalah adik-adik kecil yang 'berbakat besar'.



Selain program idola kecil, ada satu lagi program yang melibatkan 'bakat' kanak-kanak, kalau ada sahabat-sahabat yang pernah mengikuti, tom-tom bak namanya di saluran Astro. Comel jugak tengok keletah adik-adik ni terutamanya masa sembang-sembang dengan uncle Aznil mereka tu.



Tapi saya agak khuatir dengan satu segmen dalam program ini yang saya tak pasti apa namanya, tapi segmen ini melibatkan adik-adik kecil ni menonjolkan 'bakat' masing-masing sama ada nyanyian, tarian atau lakonan. Dan yang saya paling risau bila tengok cousin saya yang paling comel, Sophie, dah pandai goyang inul sebab tengok segmen ni.. erk!



Dengan kebanjiran program-program seperti ini, saya percaya bukanlah individu berkualiti yang dapat kita hasilkan suatu hari nanti. Sebabnya, bayangkan kalau semua orang kat Malaysia ni nak jadi penyanyi, macam mana ya kita nak cari pemimpin untuk negara kita ni? Hmm saya tak pasti pula dengan menyertai program seperti ini, adik-adik kita ni akan ada bakat kepimpinan dan ilmu yang luas. Dengan menyertai program ni dapat berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan? Boleh berjaya dunia akhirah? I dont know about you, but it does sound weird to me.



Sewaktu kecil-kecil dulu, saya kira tiada pun program-program macam ni yang diterbitkan untuk kanak-kanak, tapi terasa zaman kanak-kanak dulu macam sangat seronok. Petang-petang main kat luar rumah sambil tunggu babu atau pak cik aiskrim datang.. lepas tu compare dengan adik beradik dan kawan-kawan dapat hadiah apa dalam bungkusan tora atau pun dendang.. huhu :)


Pendek kata, masa kecil-kecil dulu, tiada apa yang ingin dikejarkan. Bila waktu belajar, belajar. Bila waktu cuti, main. Ia semudah itu.



Tapi zaman sekarang berbeza. Adik sekecil 6 tahun sudah diajar target dunia. Mesti perform elok-elok atas stage. Mesti menang. Dari sudut positif, mungkin adik-adik ini diajar daya saing. Ok, itu bagus. Tapi sayang, daya saingnya untuk perkara yang tidak menjamin apa-apa. Do you think that people will still buy your album when you are already 60 and have to go on wheelchair to perform on stage? Well I dont think so. Tapi jika anda seorang ilmuan, selagi anda sihat mentally, ilmu dan pendapat anda akan sentiasa diambil kira waima anda terlantar di atas katil sekalipun.



Zaman kanak-kanak seharusnya menjadi zaman bagi kanak-kanak untuk mengenal dunia, tapi sudah tentu bukan dengan cara seperti ini. Biarlah kanak-kanak ini membesar dengan cara yang sepatutnya, naturally. Tidak perlu dihantar ke program-program yang memberikan stress kepada mereka (walaupun mereka cakap seronok, tapi stress tu mesti ada kan)



Dalam isu ini, bukanlah adik-adik ini yang patut dipersalahkan,. Adakah ibu-bapa mereka? Mungkin juga tidak, sebab mereka mungkin tidak mengetahui. Tapi berbaliklah kepada diri masing-masing. Apakah sumbangan kita untuk mengubah fenomena ini. Mungkin boleh beritahu makcik-makcik yang berkeinginan untuk hantar anak-anak mereka, atau beritahu adik-adik yang excited nak join program seperti ini atau lebih mudah, tak perlulah beri mereka menonton program-program seperti ini. Ada banyak cara kan..



Baru berusia 20 tahun, suami pun tiada, apatah lagi ada anak.. apalah agaknya yang saya tahu tentang ilmu parenting. Cuma satu yang pasti, membentuk individu yang bertaqwa adalah tanggungjawab semua, tak kisah lah kita dah mempunyai keluarga atau belum. Tapi alhamdulillah, mungkin sebab berusrah dengan naqibah yang dah berkeluarga, at least ada sedikit la kot basic idea macam mana nak membesarkan anak-anak and of course, sending them to singing competition will be the last thing on earth to put in the list!



Apa-apa pun, hanya kepada Allah kita berlindung. May Allah guide us all, always. Ameen :)






2 comments:

Yunalia said...

akak rasa...itu semua sbb nak GLAMOR

Izyan Zainuddin said...

urm ye kot.. tapi ape yg besnye jd glamor eh.. mb sy kne jd glamor dl kot baru boleh tau :p

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers