May 1, 2010

Sama, tapi tak serupa

Salam alaik. Akhirnya ada juga masa untuk coretken sesuatu di sini. Alhamdulillah, saya baru saja selesai peperiksaan akhir semalam. Nak kata lega tak juga, sebab keputusannya tak tau lagi. Tawakkal saja lah nampaknya sekarang ni. Tapi kan, sepanjang saya menghadapi peperiksaan seminggu yang lalu, ada sesuatu perkara yang sering berlegar-legar di fikiran saya. Mari saya kongsikan.


Perasan tak, bila mana kita menghadapi peperiksaan keadaannya sangat dahsyat (berdasarkan pemerhatian saya bila tengok cara orang study) Tidur pun macam tak tidur, makan pun macam tak makan, ibadah..? Ha yang tu saya tak tau, tepuk dada, tanyalah iman bagaimana prestasi ibadah kita pada minggu peperiksaan dan study week pada setiap kali menjelang peperiksaan.


Pokok pangkalnya, usaha kita memang sangat hebat untuk menghadapi exam. Lebih-lebih lagi, yang usahanya last minit. Kopi, tongkat ali, spirulina.. semuanya ada dan digunakan untuk memberi kesegaran waktu study. Alasannya mudah, sebab tak mahu gagal.


Tapi.. adakah usaha kita sehebat itu untuk tak mahu gagal di akhirat nanti? Saya selalu terasa exam itu macam kiamat kecil. Semua orang kelam kabut. (Ni cakap kat diri sendiri jugak sebenarnya ni :[ ) Kita berusaha sehabis baik, baca semua sebab tak tahu apa soalan yang bakal diajukan. Lecturer pun tak kan bagitau punya soalan apa yang keluar.


On the contrary, untuk berjaya di akhirat nanti, Allah dah pun bagitau kena buat apa, dah bagitau soalan bocor pun. Tapi kenapa ya, usaha kita selalu ala kadar saja, biasa-biasa saja? Dalam Al-Quran, Allah berfirman:




Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). As-Saff : 10-11




Cuba kalau lecturer kita bagi soalan bocor, wah.. dah tentu kita hafal habis-habisan jawapan soalan-soalan tu dan jawab sesempurna yang boleh waktu exam nanti. La ni bila Allah dah bagi soalan bocor , tak pulak kita berusaha sungguh-sungguh untuk penuhi soalan-soalan tu. Aish.. manusia-manusia.. (and that includes me, of course :(( )



Tapi sudah tentu, kiamat yang sebenar dan 'kiamat kecil' ini ada sedikit persamaan bila difikir-fikir. Kalau seseorang tu dah cukup berusaha sepanjang pengajiannya, exam sudah tentu dapat dihadapi dengan tenang dan results pun inshaAllah cemerlang. Begitu juga akhirat yang sebenar nanti. Kalau seseorang itu dah cukup berusaha di dunia untuk lakukan segala perintahNya, tinggalkan segala laranganNya.. sudah tentu dia akan berjaya dengan cemerlang di akhirat nanti. Ini janji Allah. Maka siapakah kita dan layakkah kita untuk persoalkan janji-janjiNya?



Sekali lagi, tepuk dada, tanyalah iman. Rasa-rasanya akal yang Allah beri kepada kita bukannya percuma. Mari sama-sama gunakannya untuk berfikir dan muhasabah diri semula. Semoga Allah beri kita kekuatan dan kesempatan untuk penuhi 'soalan-soalanNya'.. supaya kita semua ni boleh dapat distinction kat akhirat nanti, wallahu'alam.




3 comments:

Kambenggurun said...

thanx izyan. nice post!

Izyan Zainuddin said...
This comment has been removed by the author.
Izyan Zainuddin said...

my pleasure, cika. utk peringatan diri ni jugak ^^

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers