July 25, 2009

3 Minggu Yang Berlalu



Hmm dah 3 minggu saya menjalani kehidupan sbg pelajar tahun kedua jurusan pergigian. Jujur saya katakan, bahang stress tu dah mula terasa. Serasa baru saja nak adapt dengan sistem pembelajaran masa tahun 1 dulu, sistem pembelajaran sekarang ni is totally different! Kebanyakan masa kami dihabiskan di lab dan semua orang berlumba-lumba nak siapkan projek secepat mungkin.

Kalau dibandingkan dengan tahun 1 dulu, saya akui tahun 1 juga memang mencabar. Tapi mencabarnya tu bukan dari segi kesuntukan masa untuk menyiapkan projek dsb, (okay la mungkin ada sikit kesuntukan masa dan penat berulang alik dari fakulti pergigian ke fakulti perubatan) tapi mencabarnya itu dari segi subjek yang dipelajari susah nak score, ditambah pula dengan sistem grading lecturer yang strict. Adoi.. memang menangis la masa mula-mula dapat result exam dulu. Tapi bila masa berlalu pergi, kita pun mula belajar. Mula faham kehendak lecturer dan kehendak soalan dan sedar tak sedar, dah habis pun year 1. Saya tamat tahun pertama, alhamdulillah. Tapi tidaklah begitu cemerlang. Walau macam manapun, saya bersyukur, sebab kalau dibandingkan, masih ada lagi rakan-rakan yang belum lagi dikurniakan rezeki untuk berjaya.


Year 1 class, 2008/09


Naik tahun kedua, saya jangkakan keseronokan yang digembar-gemburkan senior. Tapi sampai hari ini pun saya belum temui keseronokan tu. Bila di lab, semua orang tak kisah kiri dan kanan lagi, yang penting, projek mesti disiapkan secepat mungkin. Dan saya, yang hand skill nya tak berapa bagus ni memang selalu ketinggalan. Apatah lagi bila cubicle-mate kita dah laju meninggalkan kita. Kerja yang mula-mula ok dah jadi tak ok sebab panik yang mendatang. Bila tunjuk kat lecturer hasil kerjanya, memang kena bambu la. Tapi itu hak mereka nak marah. They expect the best from their students. Hmm tapi kira okla kena marah dengan lecturer daripada kena marah dengan patient nanti. Silap haribulan kena saman, lagi naya.

Selama 20 tahun roh dan jasad saya bersatu, saya cukup kenal siapa diri saya. Saya bukanlah dilahirkan sebagai seorang yang gifted dan cemerlang dalam banyak bidang. Apa-apa yang saya dapat, saya berusaha keras untuk itu dan selebihnya hanya Allah yang menentukan sama ada saya layak atau tidak mendapat kejayaan. Walaupun kadang-kadang cemburu tengok kawan-kawan yang cemerlang walaupun tak berusaha mana, solat dan ibadahnya pun tunggang langgang, tapi masih lagi lebih berjaya daripada saya. Namun lepas tu cepat-cepat beristighfar. Ini semua rancangan Allah. Siapalah kita nak mempersoalkan semua itu. Walaupun perjalanan hidup saya tidak selancar orang lain, di penghujungnya nanti saya pasti akan ada juga sinarnya.

Kadang-kadang selalu juga tanya diri sendiri, kenapa ambil course ni in the 1st place. Saya sebenarnya dah lama sedar yang hand skills saya tak berapa bagus. Nak kata minat pun tak la minat sangat sebab memang tak ada pendedahan tentang course ni masa di sekolah dan asasi dulu. Ibu dan ayah pun tak pernah paksa. Cumanya saya rasakan memang dah tertulis di Lauh Mahfuz saya di sini, belajar tentang gigi, bahagian mulut, kepala dan leher. Maka saya mengikut gerak hati saya untuk memilih bidang ni dan kalau orang tanya kenapa ambil, saya sememangnya tak tau kenapa. Kehendak itu datang dengan sendiri.




My cubicle- mate, hsin yuan with her dummy


Sekarang saya dah pilih jalan ini, seharusnya saya tak menoleh lagi ke belakang walaupun kadang-kadang terasa saya tak mampu lagi berdiri, sebab Allah dah janji, takkan bebankan kita dengan sesuatu yang tak mampu kita hadapinya. Tentang hand skills, inshaAllah ia boleh diperbaiki, cuma saya perlukan sedikit masa untuk itu. Maka dengan itu, saya takkan berputus asa, terus pandang ke depan dan berusaha memberi khidmat dan rawatan terbaik kepada masyarakat yang meletakkan kepercayaan kepada saya untuk meneroka oral cavity mereka!

0 comments:

About Me

25. Aim to live with the principle of to love for others what I love for my self. A dentist by profession. A Muslim by religion. A Dai'yah by action ( well at least that's what I hope I am) My writings are usually of reflections on matters happening around me.

Recent Posts

Followers